Zo schrijf jij direct een waardevolle blog!

Wanneer je geen idee hebt waar je moet beginnen, is het schrijven van een blog verdraaid lastig. Waar moet je over schrijven en wat moet er dan in zo’n blog komen artikel te staan? In dit artikel leer jij in slechts 5 stappen een blog te schrijven die waarde levert aan je lezers en ze prikkelt om in actie te komen!

Blog schrijven? Dit zijn de tips die jouw helpen bij het schrijven van een krachtige blog!

Stap 1. Bedenk wat voor blog jouw doelgroep wil lezen

Voordat je begint, moet je eerst weten waar je over wil schrijven in je blog. Natuurlijk kun je schrijven over wat jou leuk lijkt, maar zit je doelgroep daar wel echt op te wachten? Als dit antwoord nee is, is het dus duidelijk dat je een ander onderwerp moet zoeken. Je kunt natuurlijk gewoon eens aan een klant vragen waar hij of zij meer over wil weten. Of stellen jouw klanten al vragen over een specifiek onderwerp? Deze vragen zijn ideaal voor een blogartikel.

Google is je beste vriend en helpt jou bij het vinden van een goed, specifiek onderwerp. Typ een onderwerp gerelateerd aan jouw werk in. Onderaan de pagina zie je suggesties staan. Vaak zitten hier vragen tussen van mensen waarbij ze willen dat Google ze antwoord geeft. Kijk welke blogartikelen hier al iets over zeggen en wat jij voor kennis kunt toevoegen. Als het goed is, heb je nu een onderwerp te pakken.

Stap 2. Blog schrijven? Breng structuur aan in de tekst

Nu je een onderwerp hebt, bepaal je de opbouw van de tekst. Het is goed om vooraf al een indeling te maken. Waar begin je mee, hoe ziet het middenstuk eruit en welke call to action geef jij in de laatste zinnen mee aan de lezer? Stel je voor dat jouw blog over het netjes snoeien van een heg gaat. Begin dan eerst eens met een algemeen stuk over de snoeischaar. Daarna ga je iets verder in op technieken. Vervolgens geef je bonustips. Voeg ook afbeeldingen en video’s toe. Deze mix doet het goed bij Google!

De verschillende delen van een tekst geef je aan door tussenkopjes. Deze kunnen informatief, maar ook wervend zijn. Met een informatief tussenkopje blijf je neutraal. Denk bijvoorbeeld aan ‘snoeitechnieken’. Wanneer je wil dat een bepaalde snoeischaar wordt uitgelicht, kies je bijvoorbeeld voor ‘de beste snoeischaar’.

Een tussenkopje is van groot belang. Met een tussenkopje laat je zien waar de lezer bepaalde informatie kan vinden. Je maakt lezers wegwijs. Hierdoor wordt je blog stukken waardevoller dan dat je kiest voor een ‘lap’ met tekst. Als je het goed doet, maakt een kopje de lezer ook nieuwsgierig.

Tussenkopjes brengen een pauze in je tekst. Ook met een witregel breng je een soort adempauze aan in je tekst.

Stap 3. Blijf bij de kern tijdens het schrijven van een blog

Nu je tip 1 en tip 2 hebt toegepast, is het tijd om met de inhoud van de tekst aan de slag te gaan. Vertel alleen wat echt de moeite waard is om te vertellen. Schrijf eerst al je gedachten op. De belangrijkste zaken filter je en je kiest er een geschikt tussenkopje voor.

Overbodige zinnen en woorden zorgen alleen maar voor ballast en leiden af van het onderwerp. Scan je tekst daarom regelmatig. Voegt een woord echt wat toe? Wanneer het antwoord nee is, moet je dit gedeelte simpelweg schrappen. Woorden als ‘er’, ‘wel’ en ‘nog’ zijn vaak overbodig.

Vraag eens aan iemand uit je doelgroep of hij/zij de tekst wil lezen. Snapt diegene alle zinnen en leest het prettig? Dan ben je zeer goed bezig. Als de desbetreffende persoon opmerkingen heeft, pas je dit aan.

Stap 4. Een goede call to action

Oké, je tekst staat. Nu is het tijd voor een goede afsluiting om de lezer te activeren. Wil je dat ze een reactie achterlaten? Of zie je graag dat ze jouw e-book downloaden? Schrijf dan op waarom ze iets moeten doen. Een goede link of een uitnodigend contactformulier zijn cruciaal.

Stel je voor dat je wil dat ze een e-book downloaden.

Doe het dan niet zo:

Download hier het e-book met snoeitechnieken❌

Dit is saai en de lezer voelt geen aanstalten om iets te doen. Waarom zou hij/zij nou zo’n e-book downloaden?

Speel in op de emotie en doe het zo:

Jouw heg ziet er vreselijk uit? Met dit e-book met 8 snoeitechnieken krijg je een heg waar je u tegen zegt

Deze is veel en veel beter. Lezers van jouw blog kampen waarschijnlijk met een heg waar ze niet blij mee zijn. Anders lees je dit blogartikel niet. Je speelt dus in op de emotie. Vervolgens geef je met het e-book de oplossing. Hierdoor zijn ze geneigd om eerder op de knop te klikken

Als het goed is, is de lezer nu enthousiast. Zorg dan niet voor een linkje, maar voor een opvallende knop in de kleur van je huisstijl.

Dit is geen goede knop:

Download e-book❌

Heel algemeen en niet spannend.

Kies voor een speelse knop:

Ja, doe mij die tips!

Minder standaard en je hebt er echt moeite voor gedaan. Het woordje ‘ja’ is uitnodigend.

Daarnaast is het goed om de reacties aan te laten staan. Zo krijg je reacties onder je blog. Misschien schrijf je met de input uit de reacties wel weer direct een nieuwe blog.

Stap 5. Puntjes op de i

Nu staat er als het goed is een sterke basis voor jouw blog. Kijk nog eens goed naar je tekst. Wordt alles gezegd wat je wil zeggen? Als dit niet het geval is, voeg dit dan toe. Ook zoekwoorden zijn goed voor de vindbaarheid van jouw blogartikel. Net als linkjes naar pagina’s op je eigen website of op de website van iemand anders. Voeg dit toe. Wees met zoekwoorden wel voorzichtig. Te uitbundig zijn met zoekwoorden werkt juist averechts.

Vergeet vooral de knoppen naar een volgend artikel niet. Hiermee kunnen bezoekers van je website naar andere blogs switchen.

Klaar? Top, nu heb je een blog waar je zeker blij mee mag zijn!

Bonustip. Plaatjes!

Een opvallend plaatje is goed voor je blogartikel. Wees je er wel bewust van dat je plaatje wat moet toevoegen. Het ondersteunt de tekst. Stockfoto’s zijn geen aanrader. Je springt er dan niet uit. Een persoonlijke foto van jezelf is bijvoorbeeld een optie. Investeer in een goede fotograaf die foto’s van je maakt. Dit is het zeker waard, want het komt je blogartikelen ten goede. Voorzie de plaatjes van een alt-tekst. In deze tekst geef je aan waar het plaatje over gaat. Dit maakt jouw blogartikel toegankelijk voor slechtzienden en blinden die een screenreader gebruiken. Ook is dit goed voor de vindbaarheid van je blogartikel.

Ga nu aan de slag met het schrijven van jouw blog!

Als het goed is, heb jij nu de tools om jouw blog te schrijven! Maar je wil meer? Dat komt goed uit, want dit is pas het het begin. Ontdek nu deze 11 praktische schrijftips waarmee jij in no time zelf sterke onweerstaanbare webteksten schrijft. De weg naar meer leads, meer klanten en meer omzet.

Of lees een blog.

Wanneer gebruik je een komma? Uitgebreide handleiding!

28 februari 2021

Hoe je direct een goede landingspagina schrijft

28 februari 2021

Zo houd je een interview: 4 interview tips

28 februari 2021