Zo schrijf jij direct een waardevolle blog!

Wanneer je geen idee hebt waar je moet beginnen, is het schrijven van een blog verdraaid lastig. Waar moet je over schrijven en wat moet er dan in zo’n blog komen artikel te staan? In dit artikel leer jij in slechts 5 stappen een blog te schrijven die waarde levert aan je lezers en ze prikkelt om in actie te komen!

Write a blog? These are the tips that will help you write a powerful blog!

Step 1. Think about what kind of blog your target audience wants to read

Before you start, you need to know what you want to write about in your blog. Of course you can write about what you like, but is your target group really waiting for that? If this answer is no, then it is clear that you need to find another topic. You can of course just ask a customer what he or she wants to know more about. Or are your customers already asking questions about a specific topic? These questions are ideal for a blog article.

Google is your best friend and helps you find a good, specific topic. Enter a topic related to your work. At the bottom of the page you will see suggestions. Often these include questions from people that they want Google to answer. See which blog articles already say something about this and what knowledge you can add. If all goes well, you now have a subject.

Step 2. Write a blog? Add structure to the text

Nu je een onderwerp hebt, bepaal je de opbouw van de tekst. Het is goed om vooraf al een indeling te maken. Waar begin je mee, hoe ziet het middenstuk eruit en welke call to action geef jij in de laatste zinnen mee aan de lezer? Stel je voor dat jouw blog over het netjes snoeien van een heg gaat. Begin dan eerst eens met een algemeen stuk over de snoeischaar. Daarna ga je iets verder in op technieken. Vervolgens geef je bonustips. Voeg ook afbeeldingen en video’s toe. Deze mix doet het goed bij Google!

De verschillende delen van een tekst geef je aan door tussenkopjes. Deze kunnen informatief, maar ook wervend zijn. Met een informatief tussenkopje blijf je neutraal. Denk bijvoorbeeld aan ‘snoeitechnieken’. Wanneer je wil dat een bepaalde snoeischaar wordt uitgelicht, kies je bijvoorbeeld voor ‘de beste snoeischaar’.

Een tussenkopje is van groot belang. Met een tussenkopje laat je zien waar de lezer bepaalde informatie kan vinden. Je maakt lezers wegwijs. Hierdoor wordt je blog stukken waardevoller dan dat je kiest voor een ‘lap’ met tekst. Als je het goed doet, maakt een kopje de lezer ook nieuwsgierig.

Tussenkopjes brengen een pauze in je tekst. Ook met een witregel breng je een soort adempauze aan in je tekst.

Stap 3. Blijf bij de kern tijdens het schrijven van een blog

Nu je tip 1 en tip 2 hebt toegepast, is het tijd om met de inhoud van de tekst aan de slag te gaan. Vertel alleen wat echt de moeite waard is om te vertellen. Schrijf eerst al je gedachten op. De belangrijkste zaken filter je en je kiest er een geschikt tussenkopje voor.

Overbodige zinnen en woorden zorgen alleen maar voor ballast en leiden af van het onderwerp. Scan je tekst daarom regelmatig. Voegt een woord echt wat toe? Wanneer het antwoord nee is, moet je dit gedeelte simpelweg schrappen. Woorden als ‘er’, ‘wel’ en ‘nog’ zijn vaak overbodig.

Vraag eens aan iemand uit je doelgroep of hij/zij de tekst wil lezen. Snapt diegene alle zinnen en leest het prettig? Dan ben je zeer goed bezig. Als de desbetreffende persoon opmerkingen heeft, pas je dit aan.

Stap 4. Een goede call to action

Oké, je tekst staat. Nu is het tijd voor een goede afsluiting om de lezer te activeren. Wil je dat ze een reactie achterlaten? Of zie je graag dat ze jouw e-book downloaden? Schrijf dan op waarom ze iets moeten doen. Een goede link of een uitnodigend contactformulier zijn cruciaal.

Stel je voor dat je wil dat ze een e-book downloaden.

Doe het dan niet zo:

Download hier het e-book met snoeitechnieken❌

Dit is saai en de lezer voelt geen aanstalten om iets te doen. Waarom zou hij/zij nou zo’n e-book downloaden?

Speel in op de emotie en doe het zo:

Jouw heg ziet er vreselijk uit? Met dit e-book met 8 snoeitechnieken krijg je een heg waar je u tegen zegt

Deze is veel en veel beter. Lezers van jouw blog kampen waarschijnlijk met een heg waar ze niet blij mee zijn. Anders lees je dit blogartikel niet. Je speelt dus in op de emotie. Vervolgens geef je met het e-book de oplossing. Hierdoor zijn ze geneigd om eerder op de knop te klikken

Als het goed is, is de lezer nu enthousiast. Zorg dan niet voor een linkje, maar voor een opvallende knop in de kleur van je huisstijl.

Dit is geen goede knop:

Download e-book❌

Heel algemeen en niet spannend.

Kies voor een speelse knop:

Ja, doe mij die tips!

Minder standaard en je hebt er echt moeite voor gedaan. Het woordje ‘ja’ is uitnodigend.

Daarnaast is het goed om de reacties aan te laten staan. Zo krijg je reacties onder je blog. Misschien schrijf je met de input uit de reacties wel weer direct een nieuwe blog.

Stap 5. Puntjes op de i

Nu staat er als het goed is een sterke basis voor jouw blog. Kijk nog eens goed naar je tekst. Wordt alles gezegd wat je wil zeggen? Als dit niet het geval is, voeg dit dan toe. Ook zoekwoorden zijn goed voor de vindbaarheid van jouw blogartikel. Net als linkjes naar pagina’s op je eigen website of op de website van iemand anders. Voeg dit toe. Wees met zoekwoorden wel voorzichtig. Te uitbundig zijn met zoekwoorden werkt juist averechts.

Vergeet vooral de knoppen naar een volgend artikel niet. Hiermee kunnen bezoekers van je website naar andere blogs switchen.

ar? Top, nu heb je een blog waar je zeker blij mee mag zijn!

Bonustip. Plaatjes!

Een opvallend plaatje is goed voor je blogartikel. Wees je er wel bewust van dat je plaatje wat moet toevoegen. Het ondersteunt de tekst. Stockfoto’s zijn geen aanrader. Je springt er dan niet uit. Een persoonlijke foto van jezelf is bijvoorbeeld een optie. Investeer in een goede fotograaf die foto’s van je maakt. Dit is het zeker waard, want het komt je blogartikelen ten goede. Voorzie de plaatjes van een alt-tekst. In deze tekst geef je aan waar het plaatje over gaat. Dit maakt jouw blogartikel toegankelijk voor slechtzienden en blinden die een screenreader gebruiken. Ook is dit goed voor de vindbaarheid van je blogartikel.

Ga nu aan de slag met het schrijven van jouw blog!

Als het goed is, heb jij nu de tools om jouw blog te schrijven! Maar je wil meer? Dat komt goed uit, want dit is pas het het begin. Ontdek nu deze 11 praktische schrijftips waarmee jij in no time zelf sterke onweerstaanbare webteksten schrijft. De weg naar meer leads, meer klanten en meer omzet.