Hoe je direct een goede landingspagina schrijft

Het schrijven van een sterke landingspagina kan een hele opgave zijn. Je bent misschien urenlang aan het schrijven, maar achteraf ben je niet tevreden. ‘Een leuk tekstje’ misschien, maar het sprankelt niet. Mensen lezen niet, reageren niet. Je brengt de boodschap gewoonweg niet goed over. Of is het de titel? Misschien is de titel al zo saai dat je artikel niet eens aangeklikt wordt. Dat kan anders! Hoe? Met een goed verhaal. Leer hoe je teksten schrijft waarmee jij wel de lezer prikkelt.

De kracht van een verhaal

“Mensen zijn vergeten hoe een verhaal te vertellen. Verhalen hebben geen midden of een einde meer. Ze hebben meestal een begin dat nooit meer eindigt”- Steven Spielberg

Een mooie quote van Steven Spielberg, maar het is tegelijkertijd ook schokkend wat Spielberg hier zegt. Vergeten hoe je een verhaal vertelt? Zonde, want met goede teksten lukt het wel om jouw boodschap over te brengen, lezers te prikkelen om ze vervolgens in actie te laten komen.

Directe reclame werkt bovendien niet altijd zo goed als een krachtig verhaal. Veel mensen negeren bijvoorbeeld reclameborden langs een voetbalveld. Ze trekken de aandacht niet. Verhalen zijn wel aantrekkelijk. Waarom werkt een verhaal? Ze bestaan namelijk uit beelden.

Onze hersenen zijn echte beeldverwerkers. Lees je een boek of een verhalende tekst? Dan laten je hersenen deze visuele informatie direct binnen. Daarom lees je een goed boek of verhaal heel snel uit. Het uitlezen van een langdradig verslag gaat daarom langzamer dan bijvoorbeeld een spannend verhaal.

Om je lezers aan je te binden, is het schrijven van een verhaal dus een goede stap. Vertel hoe je iets doet en waarom je iets doet. Maak het persoonlijk. Zelf probeer ik ook vaak in een tekst emoties los te maken bij mijn lezers. Dit kan bijvoorbeeld door over hindernissen te praten. Hindernissen die ik tegenkwam om te komen waar ik nu ben. Denk aan vooroordelen en twijfels. Op deze manier ben je krachtige marketing teksten aan het schrijven.

Stap 1. Zoom in op je doelgroep

Voor je begint met schrijven, is het goed om te weten voor wie je het doet. Alleen met de juiste toon weet je je doelgroep te raken. Wanneer je daadwerkelijk iemand raakt, maak je emotie los. Dit is precies de bedoeling, want met die emotie is iemand eerder geneigd om bijvoorbeeld een aankoop te doen. Wie is je doelgroep? Is dit een miljoenenbedrijf of de lokale slager? Daar kun je je schrijfstijl namelijk aan aanpassen. Maak daarom een persona van je doelgroep. Dit is een karakterisering van een persoon die binnen de doelgroep past.  Denk aan naam, leeftijd en geslacht. Probeer de diepgang te zoeken, en dus ook de zorgen en problemen van de groep in beeld te brengen. Moeten ze in actie komen? Zorg dan voor een sterke call to action.

Stap 2. De toon die je aanslaat

Wanneer je doelgroep voor jezelf duidelijk is, is het tijd om na te denken over de juiste tone of voice. Dit is de toon die je aanslaat tegen klanten. Neem bijvoorbeeld Coolblue. Zij blinken uit met hun tone of voice. De winkelwagen heet daar productenpolonaise en na het plaatsen van je bestelling ontvang je video’s als wachttherapie. Stel je voor dat jij iemand uit je doelgroep was. Hoe wil jij dan worden aangesproken? Begin daarom met het schrijven van de eerste zinnen van de tekst. Kijk hier kritisch naar. Welke woorden passen wel bij je doelgroep en welke niet? Schrap en vul aan tot je tevreden bent.

Twijfel jij over welke toon je moet aanslaan bij het schrijven van bijvoorbeeld commerciële teksten? Plan dan een vrijblijvende brainstorm in.

Stap 3. Schrijf een aansprekende titel

Nu je weet voor wie je schrijft, is het goed om te beginnen aan de titel van je verhaal. Daar kun je veel kanten mee op. Een nieuwsartikel vraagt weer om een andere titel dan een persoonlijk verhaal. Ook is een titel van een homepage in veel gevallen weer anders. Laten we inzoomen op de punten waar een sterke titel aan moet voldoen.

  • Kom met nieuws
  • Als ik artikelen langs zie komen, wil ik weten wat het onderwerp van de tekst is. Geef je drie tips om effectief je administratie bij te houden? Of heb je een nieuw product in de markt gezet? Dat wil ik weten. Een kop met vijf tot acht woorden geeft al duidelijk aan waar je tekst over gaat.

    Stel je eens voor dat je in het Overijsselse dorp Holten woont en al jaren in een schuurtje sleutelt aan een stofzuiger. Niet een normale, maar eentje zonder snoer. Bovendien komt de stofzuiger los van de grond en heb je geen last van wieltjes over je vloer. Dit nieuws wil je delen om zo de verkoop op gang te helpen. Een persbericht schrijven en een titel nodig? Dit kan op de volgende manier:

    Hobbyist vindt hypermoderne stofzuiger uit in schuur Holten

    Waarom je ook de plaatsnaam noemt? Dit maakt mensen nieuwsgierig. Wanneer een groot bedrijf in Amsterdam dit produceert, lijkt het waarschijnlijk minder spannend dan dat iemand in een schuurtje dit doet. Een ‘knutselaar’ die in zijn schuurtje aan het rommelen is en een geweldige stofzuiger bedenkt. Hij is Philips en andere topmerken te snel af. Dat vind ik een verhaal om van te smullen.

    Kijk, het kan ook zijn dat je een e-book hebt geschreven. Als voorbeeld nemen we een e-book met tips om meer klanten te krijgen. ‘Tips voor meer klanten’ is dan bijvoorbeeld een titel. Alleen geen goede. Wat voor tips geef je weg? Schrijftips, marketingtips of onderhandeltips? Ik vul even in dat je onderhandeltips geeft. Daar past de volgende titel bij:

    15 onderhandeltips om klanten te winnen

    Ik maak nu duidelijk dat ik hele waardevolle tips weggeef op het gebied van onderhandelen. Het is specifiek. Deze tips zijn bijvoorbeeld ideaal voor mensen gespecialiseerd in sales.

    • Maak altijd nieuwsgierig met de titel

    Wanneer ik de titel lees, moet ik zin krijgen om te lezen. Bedenk daarom vooraf wat jouw doelgroep echt wil weten. Wat is nou iets wat een ander niet heeft? Benoem dit en leg hier voor de volle 100% de focus op. Het maakt niet uit wat je doel is met je nieuwsartikel. Altijd wil je dat het gelezen wordt en dus is nieuwsgierigheid belangrijk.

    Het kan zijn dat jij personen vervoert met je taxi. Nu lijken heel veel taxi’s op elkaar. Maar wat maakt jouw taxi anders? Misschien heb jij wel een koelkast achterin staan met drankjes naar keuze. Of heb jij een ingebouwde geluidsinstallatie voor de ultieme ervaring.

    Als ik een taxi had met discolampen, koeling en geluidsapparatuur, zou ik het zelf zo doen:

    ‘Swingende’ taxi maakt van elk ritje een feest

    Een ‘swingende taxi’? Mensen zijn dan nieuwsgierig en dat wil je. Ze klikken de tekst aan en lezen verder.

    • Vertel niet alles in je titel

    Natuurlijk wil je heel erg veel vertellen. Alleen past dit niet bij een titel. Dan wordt het te lang. Ook kun je veel te veel weggeven. Hoe ik dat laatste bedoel? Nou, als je alles in je titel zet, hoef je haast het artikel niet meer te lezen.

    Verklap dus iets, prikkel de lezer en nodig ze automatisch uit om meer te lezen.

    • Start met je titel

    Op het allerlaatst met een titel beginnen.  Zo’n situatie wil je juist voorkomen. Begin eerst met de titel. Zo bepaal je de richting van je artikel. Wat wil je vertellen? Zet dit kort in je titel. Vanaf dit punt wordt het namelijk makkelijker om de rest van je tekst te schrijven. Je weet waar je over wil vertellen en schrijft dus echt één richting op.

    • Zoekwoorden

    Deze tip heeft weinig met een ‘charmante titel’ te maken. Bij zoekwoorden is het belangrijk om gevonden te worden op bijvoorbeeld Google. Bepaal eerst op welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Zelf ben ik een voorstander van longtail– of middelgrote keywords in je titel. Dit maakt de kans groter dat mensen bij een specifieke zoekopdracht bij jou komen. Verwerk deze in de titel. Zet het zoekwoord vooraan in je titel.

    Stap 4. Vind je ritme voor goede webteksten

    Om een tekst lekker leesbaar te houden, is het goed om op een aantal dingen te letten. Gebruik signaalwoorden, voegwoorden en zoek een prettig ritme. Probeer ook actief te schrijven. Dit houdt in dat je zo min mogelijk hulpwerkwoorden gebruikt.

    En een prettig ritme? Met een prettig ritme bedoel ik iets langere zinnen afwisselen met korte zinnen. Ook is het belangrijk om een unieke tone of voice te hebben. Niet de ene alinea bijvoorbeeld driftig tekeer gaan met uitroeptekens en het vervolgens bij de volgende alinea niet doen.

    Stap 5. Website teksten schrijven die jouw doelgroep raken

    Nee, bezoekers van jouw website zijn niet geïnteresseerd in een ellenlang betoog. Bezoekers willen weten wat jij ze te bieden hebt. Zeker online zijn lezers ietwat lui. Kom daarom in jouw webtekst gelijk tot de kern. Zorg dat jouw boodschap direct helder is. 

    Je kunt beginnen met het scannen van zinnen. Welke woorden kun je allemaal schrappen? Woorden als ‘nog’ en ‘wel’ zijn bijvoorbeeld vaak overbodig. Vraag je bij elke zin af, tijdens en na het schrijven, wat deze zin toevoegt. Is een woord nietszeggend? Simpel, dan druk je op delete.

    Voorbeelden, daar is iedereen gek op. Je kunt een product of dienst aanbevelen, maar het is goed om dat te beargumenteren. Wat maakt het zo goed? En waarom is het dan beter dan die andere opties? Als je een speciale werkwijze hebt, is het verstandig om dit uit te leggen. Clichés zijn er genoeg. Die moet je dus vermijden. Maak het juist persoonlijk en neem de lezer mee.

    Stap 6. Tussenkopjes gebruiken bij het schrijven van webteksten

    Ik open de website van een multinational, zie een lap tekst en krab mezelf achter de oren. Klik. Ik ben gelijk weg. Waarom? De tekst oogt als veel en ziet er niet interessant uit. Het doet denken aan een monster waar je voor op de vlucht slaat. Bovendien weet ik niet wat de tekst te bieden heeft. Dit wil jij niet. Geen verloren zaak, want tussenkopjes brengen redding.

    Tussenkopjes scheppen overzicht

    Laatst klikte ik een artikel aan. Het leek me wel interessant. Alleen toen ik de tekst zag, schrok ik. Het was een hele lange tekst zonder tussenkopjes. Kijk, ik had geen idee waar ik welke informatie kon vinden. Ik miste de tussenkopjes. Door een tussenkopje weet je waar dat gedeelte van de tekst over gaat. Handig voor de bezoekers van je website. Helemaal als deze bezoekers weinig tijd hebben. Ze scannen je tekst als een stel hongerige wolven zoekend naar een prooi. Zorg dat ze niet lang hoeven te zoeken. Hoe? Nou, met dat tussenkopje.

    Tussenkopjes maken nieuwsgierig

    Een tussenkopje biedt niet alleen overzicht. Met de juiste woordkeuze maakt een tussenkopje de lezers ook nieuwsgierig. Gaat jouw tekst bijvoorbeeld over een recept voor chocoladekoekjes? Dan kun je een tussenkopje met ‘uniek ingrediënt’ maken. Liefhebbers van koekjes raken geboeid en willen meer weten. Meer over koekjes, meer tekst.

    Verschillen per tussenkopje

    Oke, je weet nu dat een tussenkopje nieuwsgierig kan maken en overzicht biedt. Wist je ook al dat er verschillende soorten tussenkopjes zijn? Nee? Geeft niet, ik leg het uit.

    Informatief

    Wanneer je tekst alleen informatief is, kies je voor een neutraal tussenkopje. Denk aan een tekst over hoe jij de zenders op je televisie moet instellen. Daar past bijvoorbeeld het kopje ‘menu’ bij.

    Wervend

    Wil jij een product verkopen? Of moeten mensen echt jouw e-book met een aantal ‘dikke’ tips lezen? Schreeuw dan de voordelen van de tekst van de daken.

    Verkoop jij een e-book met tips voor meer klanten? ‘Meer klanten’ lijkt me dan een uitstekend tussenkopje. Kort, maar krachtig.

    Stap 7. Vermijd vakjargon in je webteksten

    Vakjargon is uit den boze. Jij kunt al die vaktermen interessant vinden, maar je schrijft voor je doelgroep. De bezoekers van je website willen duidelijke informatie. Je hebt eer van je werk wanneer er mensen enthousiast raken. Als jij vaktermen gebruikt, haken er juist mensen af. Schrijf je tekst eerst helemaal uit. Kijk er naar en bepaal of de webtekst geschikt is voor je doelgroep. Hoe? Laat de tekst eens lezen aan iemand uit je omgeving. Het liefst iemand die weinig of niets weet over jouw vakgebied. Als de persoon alles snapt, zit je goed. Snapt die persoon juist veel woorden niet? Neem die woorden dan door en zoek een alternatief.

    Stap 8. Schrijf een knaller van een call to action

    De bedoeling van deze tips is dat lezers enthousiast raken en uiteindelijk actie ondernemen. Denk aan het downloaden van een e-book, het abonneren op een mail of het inplannen van een kennismakingsgesprek. Een goede call to action is ontzettend belangrijk. Een sterke call to action zorgt voor een reactie van de lezer. Ik geef je twee voorbeelden en leg je uit wat wel en niet werkt. 

    Wat niet werkt: 

    Klik hier voor 7 tips voor betere webteksten. 

    Waarom dit niet werkt? Je maakt geen emotie los, benoemt geen probleem. Problemen maken juist een hoop emoties los bij mensen. Gebruik die emoties.

    Wat wel werkt:

    Je webteksten zorgen niet voor klanten? Download dit e-book voor 7 schrijftips om van websitebezoekers klanten te maken.

    Je geeft aan dat jouw e-book nieuwe klanten oplevert. Heel concreet. Verder geef je het probleem aan. Jij komt vervolgens met de oplossing. 

    Stap 9. Zet de puntjes op de i voor goede webteksten

    Spelling en grammatica. Het gaat nog vaak fout in teksten. Ik zet wat veel voorkomende fouten op een rijtje. 

    Zo is je tekst foutloos. Een tekst met fouten? Dat wil je niet.

    Schrijf ik nou ‘word’ of ‘wordt?”  

    Los het op met ‘lopen’.

    Op LinkedIn verschijnen soms berichten waar ‘word’ fout gaat. Zonde, want met een simpel foefje voorkom je slordigheden. 😉

    Houd het simpel en gebruik het woordje ‘lopen’. Hoe? In de volgende zinnen vervang ik ‘worden’ voor ‘lopen’.

    Voorbeeldzin 1. Jij loopt gek van al die reclame op televisie.

    Je hoort een t en dus is het ‘wordt’.

    Voorbeeldzin 2. Loop jij gek van al die reclame op televisie?

    Je hoort geen t en dus is het ‘word’.

    De komma

    ”Wanneer zet ik een komma in mijn tekst?” 🤔 Met deze 3 tips doe je het goed en voorkom je veelvoorkomende fouten.

    👉Voegwoorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘maar’, ‘hoewel’ en ‘zodat’. ”Ik heb zin in een bakje patat, maar heb geen geld bij me”.

    Bij het voegwoord ‘dat’ geen komma! Er zijn trouwens nog veel meer voegwoorden dan alleen ‘dat’.

    👉Persoonsvormen. Twee persoonsvormen naast elkaar? Gebruik dan een komma. ”Hoe jij dat doet, is heel knap.” Is een zin heel kort en er is geen pauze hoorbaar? Dan kun je de komma overslaan. “Als je dit doet ben je gek.”

    👉Tussen bijvoeglijke naamwoorden. “Ik heb een grote, mooie, rode auto.”

    Begin met het schrijven van website teksten!

    Gefeliciteerd, de basis weet je nu! Nu is het zaak om de lezer in actie te laten komen. Dan is je harde werk niet voor niets geweest. Ga van een ‘leuke tekst’, naar een onweerstaanbare tekst. Zo wordt je e-book wel gedownload of worden lezers klanten.

    Je wil weten hoe je zo’n onweerstaanbare tekst schrijft? Dat komt goed uit, want dit is pas het het begin. Ontdek nu deze 11 praktische schrijftips waarmee jij in no time zelf sterke onweerstaanbare webteksten schrijft. De weg naar meer leads, meer klanten en meer omzet.