Tussenkopjes: waarom je ze moet gebruiken

Samen met een andere ondernemer praten over zaken aan een grote vergadertafel. We praten bijvoorbeeld over tussenkopjes

Ik open de website van een multinational, zie een lap tekst en krab mezelf achter de oren. Klik. Ik ben gelijk weg. Waarom? De tekst oogt als veel en ziet er niet interessant uit. Het doet denken aan een monster waar je voor op de vlucht slaat. Bovendien weet ik niet wat de tekst te bieden heeft. Dit wil jij niet. Geen verloren zaak, want tussenkopjes brengen redding.

Tussenkopjes scheppen overzicht

Laatst klikte ik een artikel aan. Het leek me wel interessant. Alleen toen ik de tekst zag, schrok ik. Het was een hele lange tekst zonder tussenkopjes. Kijk, ik had geen idee waar ik welke informatie kon vinden. Ik miste de tussenkopjes. Door een tussenkopje weet je waar dat gedeelte van de tekst over gaat. Handig voor de bezoekers van je website. Helemaal als deze bezoekers weinig tijd hebben. Ze scannen je tekst als een stel hongerige wolven zoekend naar een prooi. Zorg dat ze niet lang hoeven te zoeken. Hoe? Nou, met dat tussenkopje.

Tussenkopjes maken nieuwsgierig

Een tussenkopje biedt niet alleen overzicht. Met de juiste woordkeuze maakt een tussenkopje de lezers ook nieuwsgierig. Gaat jouw tekst bijvoorbeeld over een recept voor chocoladekoekjes? Dan kun je een tussenkopje met ‘uniek ingrediĆ«nt’ maken. Liefhebbers van koekjes raken geboeid en willen meer weten. Meer over koekjes, meer tekst.

Verschillen per tussenkopje

Oke, je weet nu dat een tussenkopje nieuwsgierig kan maken en overzicht biedt. Wist je ook al dat er verschillende soorten tussenkopjes zijn? Nee? Geeft niet, ik leg het uit.

Informatief

Wanneer je tekst alleen informatief is, kies je voor een neutraal tussenkopje. Denk aan een tekst over hoe jij de zenders op je televisie moet instellen. Daar past bijvoorbeeld het kopje ‘menu’ bij.

Wervend

Wil jij een product verkopen? Of moeten mensen echt jouw e-book met een aantal ‘dikke’ tips lezen? Schreeuw dan de voordelen van de tekst van de daken.

Verkoop jij een e-book met tips voor meer klanten? ‘Meer klanten’ lijkt me dan een uitstekend tussenkopje. Kort, maar krachtig.

Oh help!?

Blijf je ondanks deze tips urenlang bezig met je tekst? Leveren je teksten geen klanten op? Neem dan direct contact met mij op en ik schrijf teksten die wel het gewenste resultaat opleveren. Een investering die zich dubbel en dwars uit gaat betalen.

Wil jij schrijftips waarmee je landingspagina door het dak gaat? Klik dan direct hier