Vier schrijftips voor een succesrijke landingspagina

Een overzicht met negen sjablonen van landingspagina's.

Laatst bekeek ik de landingspagina van een website en schrok me rot. De tekst leek zo zonder te kijken online ‘geknikkerd’ te zijn. Zonde, want je wil dat bezoekers van je website enthousiast worden. Hoe je dat doet? Deze schrijftips helpen je om de bezoekers van je landingspagina nieuwsgierig te maken.

Een ‘sexy’ landingspagina schrijven

Schrijftip #1 voor je landingspagina: Tone of voice is key

De tone of voice. Het is de stijl waarin jij als bedrijf met je klant communiceert. Om een goede tone of voice neer te zetten, is het allereerst belangrijk dat je weet voor wie je schrijft. Startende ondernemers, van 15 tot 30 jaar oud bijvoorbeeld, vragen om een andere schrijfstijl dan multinationals. Wat nou als jij je doelgroep was? Wat wil je dan lezen? Ga op die manier schrijven. Vergeet niet om deze stijl de gehele tekst aan te houden. Dan weet je klant waar hij/zij aan toe is. Begin je met ‘u’? Switch dan niet halverwege naar ‘je’. Probeer ook consequent te zijn in je algemene woordkeuze. Gebruik je weinig uitroeptekens in je eerste alinea? Start daar dan niet mee in je tweede alinea.

Schrijftip #2 voor je landingspagina: Tussenkopjes scheppen overzicht

Zelf vind ik tussenkopjes prettig. Als bezoeker van een website weet je dan waar je bepaalde informatie kunt vinden. Denk aan ‘over ons’ of ‘mijn werk’. Ook is dit handig wanneer je langere teksten op je landingspagina hebt staan. Een ‘lap’ tekst lijkt op die manier gelijk wat korter en de tekst nodigt meer uit om te lezen.

Schrijftip #3 voor je landingspagina: Vind balans met zoekwoorden

Je wil natuurlijk dat mensen jouw website weten te vinden. Zoekwoorden op je landingspagina zijn belangrijk. Een hogere ranking op Google zorgt ervoor dat je website eerder aangeklikt wordt. Prop niet je hele tekst vol met zoekwoorden. Dat leest vaak niet lekker. Ook straft Google over optimalisatie af. Je site scoort dan lager. Balans, probeer dat te zoeken.

Schrijftip #4 voor je landingspagina: Geef aan waarom ze juist jouw product/dienst moeten hebben

Op je homepage wil je duidelijk maken wat je voor product/dienst verkoopt. Geef niet alles weg op je landingspagina, maar gebruik wel prikkelende zinnen. Hoe? Dat leg ik uit.

Voorbeeldzin 1. Ik verkoop een wespenspray. Je jaagt er wespen mee weg.

Zo moet het dus niet. Doe het anders.

Voorbeeldzin 2. Je wil op een zomerdag rustig in je tuin zitten, maar zwermen met wespen maken dit onmogelijk. Met deze wespenspray jaag je de wespen eenvoudig weg.

Bij de eerste zin is er weinig herkenning. Jezelf onderscheiden van de massa doe je dan niet.

Bij de tweede zin noem ik een probleem. Ik beschrijf een probleem waar miljoenen Nederlanders mee te kampen hebben. Het roept meer herkenning op.

Meer blogberichten lezen? Klik dan hier.


Bekijk vorige blog


Bekijk volgende blog