Vier basic schrijftips voor een pakkende webtekst

Een man die achter zijn computer zit en schrijftips toepast op zijn webteksten. Ondertussen maakt deze persoon aantekeningen onder het genot van een kop koffie.

Je bent urenlang aan het schrijven, maar achteraf ben je niet tevreden. Mensen lezen je webtekst niet of je krijgt amper reacties. Herkenbaar? Het is zuur als men je tekst blijkbaar niet zo boeiend vindt. Gelukkig is deze situatie niet kansloos. Pas deze schrijftips toe en krijg grip op je webteksten!

Schrijftips

Schrijftip 1. Gebruik zo min mogelijk tekst voor jouw boodschap

Nee, bezoekers van jouw website zijn niet geïnteresseerd in een ellenlang betoog. Bezoekers willen weten wat jij ze te bieden hebt. Zeker online zijn lezers ietwat lui. Kom daarom in jouw webtekst gelijk tot de kern. Zorg dat jouw boodschap direct helder is. Je kunt beginnen met het scannen van zinnen. Welke woorden kun je allemaal schrappen? Woorden als ‘nog’ en ‘wel’ zijn bijvoorbeeld vaak overbodig. Vraag je bij elke zin af, tijdens en na het schrijven, wat deze zin toevoegt. Is een woord nietszeggend? Simpel, dan druk je op delete.

Schrijftip 2. Geef details in je webteksten

Voorbeelden, daar is iedereen gek op. Je kunt een product of dienst aanbevelen, maar het is goed om dat te beargumenteren. Wat maakt het zo goed? En waarom is het dan beter dan die andere opties? Als je een speciale werkwijze hebt, is het verstandig om dit uit te leggen. Clichés zijn er genoeg. Die moet je dus vermijden. Maak het juist persoonlijk en neem de lezer mee.

Aan een houten tafel achter de computer. Ondertussen aantekeningen aan het maken.

Schrijftip 3. Vermijd vakjargon in je webteksten

Vakjargon is uit den boze. Jij kunt al die vaktermen interessant vinden, maar je schrijft voor je doelgroep. De bezoekers van je website willen duidelijke informatie. Je hebt eer van je werk wanneer er mensen enthousiast raken. Als jij vaktermen gebruikt, haken er juist mensen af. Schrijf je tekst eerst helemaal uit. Kijk er naar en bepaal of de webtekst geschikt is voor je doelgroep. Hoe? Laat de tekst eens lezen aan iemand uit je omgeving. Het liefst iemand die weinig of niets weet over jouw vakgebied. Als de persoon alles snapt, zit je goed. Snapt die persoon juist veel woorden niet? Neem die woorden dan door en zoek een alternatief.

Schrijftip 4. Zoek woorden die ‘tricky’ zijn altijd op

Een ‘tricky’ woord? Dat is een woord waarbij je vrij snel een fout maakt. Dat wil je niet, want fouten in je webtekst zijn pijnlijk. Deze tip is trouwens niet alleen toepasselijk voor een webtekst, maar is voor alle teksten belangrijk. Een tekst met fouten oogt niet professioneel en lezers haken af. Twijfel je over de schrijfwijze van een woord? Zoek het dan op.

Maar welk woord is nou ‘tricky’? Nou, zelf zie ik bijvoorbeeld vaak dat het fout gaat bij het woord ‘worden’. Mensen twijfelen of het ‘wordt’ is of ‘word’. Uiteindelijk gokken ze. Dat moet je nooit doen bij tekst. Met een handig trucje haal je de twijfel weg. Hoe? Meerdere varianten zijn mogelijk, maar ik houd het expres even bij het simpele woord ‘lopen’. In de volgende zinnen vervang ik ‘worden’ voor ‘lopen’.

Voorbeeldzin 1. Jij loopt gek van al die reclame op televisie.

Je hoort een t en dus is het ‘wordt’.

Voorbeeldzin 2. Loop jij gek van al die reclame op televisie?

Je hoort geen t en dus is het ‘word’.

Andere woorden die ‘tricky’ zijn, zijn ‘gebeuren’ en bijvoorbeeld ‘vertellen’. Voor andere woorden is er natuurlijk de spellingscontrole. Alleen haalt die niet alle grammaticale fouten uit jouw webtekst.

Aan de slag!

Zin gekregen in schrijven? Hup, aan de slag 🙂

Vertel eens, heb jij nog een goede tip?