Zo kijk ik verder dan mijn neus lang is

Sander Kruitbos, Copywriter & Verhalenmaker

Slecht voetbal, regen en nauwelijks lichtpuntjes. Zo’n voetbalwedstrijd kreeg ik afgelopen weekend voorgeschoteld, maar er werd wel een origineel verhaal van mij verwacht. De kunst is dan om verder te kijken dan mijn neus lang is. Heel soms ligt een originele invalshoek voor het oprapen, maar heel vaak ook niet. Dit geldt niet alleen voor tekstschrijvers, maar ook voor andere creatievelingen. Verder kijken klinkt zo simpel, maar hoe doe je dat eigenlijk? 

Geen wereldgoal via onderkantje lat, een technisch hoogstandje of magnifieke redding bij de wedstrijd waar ik afgelopen weekend langs de kant stond. Sowieso moet ik geen artikel tikken met chronologische opsommingen, maar een knappe actie of goede pass kan het schrijven van een verhaal wel vergemakkelijken. Uitblinkers waren er ook niet.

Dat ‘duwtje in de rug’ bleef dus uit. Dan begint de uitdaging en moet ik nog meer een beroep gaan doen op mijn creativiteit. Iedereen kan zien of een wedstrijd goed of slecht is, maar waar zoom je op in? Waar verras je je publiek mee? Kortom, wat valt er op?

Natuurlijk is voorbereiding belangrijk. Ik kijk vooraf naar de teams en probeer alvast een invalshoek te hebben. Vorig weekend moest ik onverwacht toch op pad. Dan ga ik tijdens de wedstrijd zoeken naar een originele invalshoek.

Afgelopen weekend viel mijn blik al snel op de aanvoerder. Hij wil zijn ploeg behoeden voor ernstige degradatiezorgen, maar lijkt zelf niet zijn dag te hebben. Hij moet juist degene zijn die de kar trekt in de strijd tegen degradatie. Alleen hij laat nou net een steekje vallen waardoor de tegenstander op voorsprong komt. Pats,daar focus ik mijn verhaal op. Ik lette op zijn lichaamshouding, acties en uitlatingen. Hij is klein, maar potig. De verdediger laat zich niet de kaas van het brood eten.

Dit is dan specifiek een voorbeeld behorend bij voetbal. Veel dingen kunnen ook toegepast worden op andere zaken. Als je zelf een creatieve productie moet maken, probeer dan te letten op bijzonderheden. Zelf kijk ik naar lichaamshouding, de gesprekken op het veld en de dingen die de desbetreffende persoon doet. Ik maak af en toe een vergelijking tussen twee situaties.

Probeer vooral niet in kaders te denken. Ik laat mijn fantasie de vrije loop. Niets is fout, maar ik moet wel in kunnen schatten of het bij de doelgroep past. Te laconiek of te serieus is ook niet wenselijk. Creativiteit heeft voor iedereen weer een andere betekenis. Geef je gedachten de ruimte! Op die manier onderscheid je je in mijn ogen van de massa.