De ruimte voelen om nieuwe dingen te ontdekken

Een planning, daar ga ik lekker op. Voor het coronavirus op ons pad kwam, was mijn weekschema dan ook helemaal in orde. Werken, sporten en vrije momenten waren tot in de puntjes gepland. Nu is dat wel anders. Mijn planning ligt op zijn kop. Natuurlijk, er zijn mensen die het veel slechter hebben en relativeren lukt mij echt wel. Toch is de situatie niet altijd makkelijk. Wel merk ik nu dat ik meer ruimte voel om nieuwe dingen te proberen. Dat geeft mij weer energie. Je leest er alles over in mijn nieuwste blogbericht.

Ruimte hebben is wat anders dan ruimte voelen

Flexwerken en gezellig lunchen met een groep andere ondernemers? Nee, dat zit er niet meer in. En in de avonden van huis om lekker te sporten? Tja, ook dat is nu voorlopig verleden tijd. Sporten doe ik wel, maar dan thuis. En dan de opdrachten. Doordeweeks gaat dat door, wel minder, maar in het weekend is het anders. Ik bezocht structureel één of twee voetbalwedstrijden en sprak met trainers. Thuis tikte ik het verhaal dan uit voor de krant. De weekenden zijn van lekker druk naar erg rustig gegaan.

Dan krijg je dus gaten in je planning. Alleen zie die gaten maar eens nuttig in te vullen. Ik bedacht wat ik allemaal voor nuttige dingen kon gaan doen. Ik dacht aan lezen. Boeken over het schrijven van verhalen. Zelf heb ik namelijk nooit de rust om te lezen. En het volgen van een onlinecursus was ook nog een drempel. Ik dacht altijd aan wat ik allemaal nog kon/moest doen. Lezen en cursussen kwamen dan al gauw onderaan het lijstje te staan. ,Gewoon tijd voor inplannen’, zeiden mensen dan tegen me. Tja, makkelijk gezegd. Voor mij is ruimte hebben in de agenda iets heel anders dan ruimte voelen.

Het begin

Na de maatregelen van Rutte bleef ik gewoon de hele dag werken. Op tijd uit bed, ontbijten en dan boven aan het bureau werken. Ik ging in de avonden sporten. Thuis, op een matje. Ik volgde een training via Facebook. Dit deed ik de eerste week elke dag, behalve in het weekend. In de weekenden maakte ik een extra lange wandeling met de hond, keek een film. Verder was het allemaal heel rustig. Soms ging ik videobellen met vrienden, maar dat is toch heel anders dan gezellig een potje darten.

Signalen

Na de eerste week kreeg ik last van mijn rug. Ik ken mijn lichaam en weet dat dit komt door spanning. Verder keek ik volgens mijn omgeving erg gespannen, zorgelijk. Ook kwam ik in de ochtend zeer traag op gang. Waar ik normaal heel veel contact had met mensen, was dat nu anders. Dagen gingen allemaal op elkaar lijken, misten kleur. Toen kwam dus de sleur en werd het al gauw saai. Steeds had ik in mijn kop dat ik door moest blijven werken aan opdrachten, terwijl er soms gewoon niet veel te doen was. Wel probeerde ik vooruit te denken. Toen gebeurde er langzaamaan iets positiefs. Ik ging nieuwe dingen bedenken.

Nieuwe dingen

Ik besloot mijn dagen anders in te gaan vullen om de dagen zo leuk te maken. Ik had variatie nodig en dus ging ik aan de slag. In de ochtend bleef ik wel vroeg opstaan, maar ik veranderde de pauzes. Niet elke keer een ommetje maken met de hond, maar ook een keer een informatief filmpje kijken op Youtube of een sprintje trekken. De sporten die ik in de avond deed, wisselde ik af. Bijvoorbeeld de ene dag schaduwboksen en de andere dag een circuittraining.

Sinds een week ben ik redelijk gewend aan mijn nieuwe schema. Ik ben meer ruimte gaan voelen. Ik pak het boek, ga een half uurtje lezen. Ook heb ik vaste momenten in de week ingepland om te brainstormen. Dan neem ik het werkproces onder de loep en bedenk wat ik kan verbeteren. Verder bekijk ik mijn doelstellingen, scherp ze aan waar nodig. Eerst deed ik dat ook, maar nu vaker. SEO en storytelling boeien mij erg. Ook daar ben ik nu harder mee aan de slag dan ooit.

Het doen van nieuwe dingen bevalt me heel goed. Zo ben ik afgelopen zaterdag gaan mountainbiken. Waar ik normaal bij het voetbal zou zijn, was ik nu lekker door de bossen aan het fietsen. Na een flinke tocht had ik een voldaan gevoel. Ook ben ik begonnen met het doen van een paar uurtjes vrijwilligerswerk.

Mijn avonden zijn nu heel anders. Het kickboksen staat op een iets lager pitje. Touwtje springen, oefeningen met uitsluitend lichaamsgewicht en af en toe mountainbiken zijn in de plaats gekomen. Zo geef ik mijn lichaam een nieuwe prikkel, word ik sterker. Vaak sluit ik de avond af met een film. Even verstand op nul, lekker tv kijken en daarna op tijd naar bed.

Wat het me oplevert

Door variatie in de week aan te brengen, merk ik dat ik niet somber word. Ik blijf hard werken, blijf fit door het sporten, maar laat de dagen niet op elkaar lijken. Sommige dingen vallen weg, maar daar komen nu nieuwe dingen voor in de plaats. Grenzen verleggen, nieuwe dingen proberen. Het geeft energie.

Als de situatie normaal wordt, val ik dan in al mijn oude patronen terug? Of blijf ik meer ruimte voelen voor nieuwe zaken/dingen die ik niet zo snel zou doen? Ik hoop en denk het laatste.