Wanneer is een creatieve tekst nou echt af?

Het schrijven van creatieve teksten vind ik heel tof om te doen. Na een tijd ‘puzzelen’, schrappen en driftig schrijven, kan ik dan eindelijk zeggen dat ik tevreden ben. Maar wanneer is een creatieve tekst nou echt af?

Creatief schrijven. Iedereen geeft het een andere betekenis. De een noemt het ‘spelen met woorden’ en de ander vindt ingewikkelde constructies creatief. Weer een ander houdt van moeilijke woorden en zoekt overal een synoniem voor. Zelf kies ik voor het eerste. Ik gebruik woorden die naar mijn mening het beste passen bij de doelgroep. Belangrijk is altijd dat de tekst doeltreffend en aantrekkelijk moet zijn.

Ik volg mijn gevoel en daarnaast gebruik ik mijn ervaring. Natuurlijk hanteer ik een aantal basisregels. Lopen de zinnen vlot, is het stuk foutloos en past de manier van schrijven bij de groep die ik wil bereiken? Er is altijd wel iets aan te merken op een tekst. Dit heeft vaak te maken met smaak. De een formuleert een zin anders dan een ander. Dat is logisch. Zelf vermijd ik in elk geval overbodige woorden. Het zijn woorden die je tekst onnodig langer maken. Dan moet je denken aan woorden als ‘nog’, ‘er’ en ‘wel’. Af en toe kun je niet om dit soort woorden heen, maar meestal voegt het niets toe aan je tekst.

Checken

Je bent aan de slag gegaan en je tekst is klaar. Gecheckt op spelfouten, namen, dubbele spaties en formulering. Prima, maar soms weet je pas achteraf of een tekst ‘gelukt’ is. Een tijd terug sprak ik iemand die tijdens een verjaardag hoorde dat er over mijn stuk in Dagblad de Stentor werd gesproken. Er was een discussie ontstaan. Niet iedereen was het eens met mijn verhaal, maar dat hoeft ook niet. Het feit dat de lezer gaat nadenken door een krantenartikel, maakt voor mij de missie geslaagd.

Ben je tevreden over de inhoud, zijn er geen fouten te bespeuren en doet de tekst wat het voor jouw bedrijf moet doen? Dan is het zeker geen hoogmoed wanneer je je tekst geslaagd noemt. Smaken blijven altijd verschillen.